رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

ورود سامانه بارشی به کشور از سه‌شنبه | گذر از لانینا به ال‌نینو | بارش‌های مناسب در پاییز و زمستان

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به اینکه از روز سه شنبه سامانه‌ای بارشی از غرب وارد کشور می‌شود، گفت: بارش‌ها در استان‌هایی مانند کرمانشاه، کردستان و زنجان قابل توجه پیش‌بینی شده است.
رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به اینکه از روز سه شنبه سامانه‌ای بارشی از غرب وارد کشور می‌شود، گفت: بارش‌ها در استان‌هایی مانند کرمانشاه، کردستان و زنجان قابل توجه پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۱۴۰۷۰۵۱

به گزارش جام جم آنلاین، صادق ضیاییان، رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره پیش‌بینی شرایط آب و هوایی کشور در روزهای پیش‌رو به جام جم آنلاین گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی  امروز دوشنبه شهروندان در مناطقی مانند ‌شمال آذربایجان غربی  و شرقی، شمال اردبیل و در بخش‌هایی از قزوین و البرز به ویژه در ارتفاعات بارش‌های پراکنده‌ای را تجربه خواهند کرد.

وی درباره ورود سامانه بارشی جدید به کشور نیز افزود: از فردا، سه شنبه ‌سامانه‌ای بارشی وارد کشور می‌شود که در ابتدا شمال غرب و غرب کشور را در بر خواهد گرفت.

به گفته ضیاییان، تحت تاثیر این سامانه‌ بارشی شهروندان در‌‌ استان‌هایی مانند کردستان، کرمانشاه، زنجان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، همدان، خوزستان، البرز، قزوین، ‌آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل شاهد بارش باران خواهند بود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور در  چهارشنبه پیش‌رو نیز عنوان کرد: این سامانه بارشی چهارشنبه نیز کماکان فعال خواهد بود و شهروندان در تهران، البرز، ارتفاعات شرقی گیلان، گلستان، خراسان شمالی، اصفهان، مرکزی، همدان، قم و  قزوین ‌بارش‌ باران را تجربه خواهند کرد.

وی درباره زمان خروج این سامانه بارشی از کشور نیز گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی از این حکایت دارد که ‌سامانه بارشی در روز پنجشنبه ‌فقط در خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی فعال خواهد بود و به این ترتیب سامانه بارشی از کشور خارج خواهد شد.

ضیاییان در پاسخ به این پرسش که ‌این سامانه در کدام مناطق کشور بارش‌های بیشتری به همراه خواهد داشت؟ توضیح داد: شاهد بارش‌های قابل توجهی در بیشتر مناطق کشور نخواهیم بود. اما شهروندان در برخی استان‌ها مانند کرمانشاه، شمال ایلام، زنجان و کردستان بارش‌های مناسبی را تجربه خواهند کرد که ممکن است با مخاطراتی همراه باشد‌.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره این مخاطرات افزود: به طور کلی با توجه به اینکه بارش‌های بهاری ‌در مدت زمانی کوتاه و بیشتر در ‌ساعات بعد از ظهر اتفاق می‌افتد. احتمال بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌ها و جاری شدن روان آب وجود دارد. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود که به بستر و حاشیه رودخانه‌ها نزدیک نشوند.

به گفته وی با توجه به اینکه بارش‌ها همراه با رعد و برق خواهد بود، خطر برخورد صاعقه نیز وجود دارد و شهروندان باید از حضور در ارتفاعات خودداری کنند.‌

ضیایان در پاسخ به این پرسش که آیا دمای هوا نیز در روزهای پیش‌رو افزایش پیدا خواهد کرد؟ ‌گفت: روند افزایشی نسبی دما را خواهیم داشت. اما تغییرات دما خیلی قابل توجه نخواهد بود.

بارش‌های مناسب در راه است

ورود سامانه بارشی به کشور از سه‌شنبه | گذر از لانینا به ال‌نینو | بارش‌های مناسب در پاییز و زمستان

 وی درباره اینکه پیش بینی شده است که در سال آبی پیش‌رو به دلیل قرار گرفتن در شرایط ال‌نینو میزان بارش‌ها افزایش پیدا خواهد کرد نیز گفت: در سه سال  گذشته ‌ شاخص پیوند نوسان جنوبی در شرایط لانینا  قرار داشت و در چنین شرایطی معمولا میزان بارش‌ها به ویژه در فصول پاییز و زمستان در کشور کم است، البته این شرایط صد درصدی نیست‌.

ضیاییان  افزود: اما در اغلب مواقع که در شرایط ال‌نینو  قرار داشته باشیم، میزان بارش‌ها در پاییز و زمستان افزایش خواهد یافت. بنابراین چون در حال گذر از لانینا به ال‌نینو هستیم و انتظار می‌رود که ‌وارد فاز ال‌نینوی نوسان جنوبی شویم. احتمالا بارش‌های مناسبی در پاییز و زمستان  پیش‌رو خواهیم داشت.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به قرار گرفتن در شرایط ال‌نینو در سال آبی آینده وارد ‌ترسالی خواهیم شد؟ نیز به جام جم آنلاین گفت:‌ این یکی از دورپیوندهاست و دورپیوندهای زیادی در شرایط آب و هوایی کشور نقش دارند. اما براساس این شاخص به نظر می رسد که کشور شرایط آب و هوایی بهتری در پیش خواهد داشت.

وی درباره اینکه این شرایط مناسب برای چه مدت روی آب و هوای کشور تاثیر خواهد گذاشت؟ نیز افزود: دوره‌های ال‌نینو، لانینا و حالت خنثی حدود ‌پنج تا هفت سال زمان می‌برند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها